بدون دیدن این جاهای دیدنی از قشم خارج نشوید!


انتشار : //



 

 بسیاری از گردشگران در حق جزیره قشم کم لطفی می‌کنند و هنگامی که نام آن را می‌شنوند، غالباً یاد دو چیز میفتند: وسعت زیاد این جزیره و مراکز خرید خوش قیمت و بی‌شمارش. در واقع جاهای دیدنی قشم فراتر از تصوّر خیلی‌ها هستند و قشم میزبان خاص‌ترین و بی‌مانند‌ترین جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی است.

از این رو اگر شما هم نسبت به قشم چنین طرز فکری دارید در ادامه مطلب همراه آبنوس گشت باشید تا جاهای دیدنی قشم را معرفی کنیم و بگوییم چرا به قشم سرزمین عجایب هفتگانه می‌گویند؟

دره تندیس‌ها؛ صخره‌هایی با معماری طبیعت

پیش از این که اشاره‌ای به دره تندیس‌ها داشته باشیم بد نیست کمی با ژئوپارک آشنایی پیدا کنیم. ژئو پارک در تعریف ساده به مناطقی اطلاق می‌شوند که پدیده‌های زمین‌ شناسی بی‌نظیر یا کم‌ نظیری دارند. ژئوپارک تعریفی کلی از این مناطق است و هر ژئوپارک متشکل از چندین ژئوسایت می‌شود. مانند دره تندیس‌ها که یکی از 25 ژئوسایت ثبت شده قشم در یونسکو است که شباهت زیادی به دره ستارگان دارد و در واقع صخره‌های غول پیکری هستند که دارای شکل و شمایل منحصر به فردی دارند، با این تفاوت که معمار این صخره‌ها طبیعت بوده و هیچ انسانی در ایجاد ظاهر خاص و زیبای آن نقشی نداشته.

دره تندیس‌ها

 دره تندیس‌ها

 

تنگه چاهکوه؛ تنگه‌ای مسحور کننده و عجیب

تنگه چاهکوه از آن جاهای دیدنی قشم است که تصویرش حتّی سال‌ها ممکن است در خاطرتان بماند! این جاذبه طبیعی استثنایی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم و یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم شناخته می‌شود. این تنگه در اعماق 100 متری دره‌ و بر اثر فرسایش طبیعی به وجود آمده است.  چاهکوه یک جاذبه ژئوتوریستی متشکل‌ از صخره‌های رسوبی‌ است که بر اثر تغییرات اقلیمی ایجاد شده. البته دسترسی به دره چاهکوه کمی دشوار است، هم به خاطر فاصله زیاد آن نسبت به مرکز شهر (واقع در 70 کیلومتری غرب قشم) و هم به دلیل مسیر آن که نیاز به کمی پیاده‌روی دارد، امّا شک نکنید که ارزش دیدن دارد و در سفر به قشم حتما لازم است از نزدیک آن را ببینید.

 

 

غار نمکدان؛ حفره بی‌انتهای نمک

یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم غار نمکدان است که در جهان به عنوان یکی از بزرگترین غارهای نمک شناخته می‌شود. دسترسی به این غار نسبت به اکثر جاذبه‌های دیگر این مطلب کمی‌ دشوارتر است و فاصله 90 کیلومتری با مرکز شهر دارد. اما تماشای آن خالی از لطف نیست. غار نمکدان یکی از ژئوسایت‌های قشم و یکی از عجایب هفتگانه قشم شناخته می‌شود که تا کنون 6 کیلومتر و 400 متر از آن کشف شده است، اما به دلیل دسترسی دشوار به اعماق آن، اندازه واقعی این غار نامعلوم است.

غار نمکدان
غار نمکدان

 

قلعه پرتغالی‌های قشم؛ یادگار حضور استعمار

اکنون پس از گذشت قرن‌ها شما می‌توانید بقایایی از آن دوران را در قشم ببینید. هرچند به قلعه پرتغالی‌های قشم نسبت به سایر قلعه‌های پرتغالی جنوب ایران رسیدگی کمتری شده‌ است و اکثر سازه‌ها در حال تخریب هستند، اما باز هم به دلیل تاریخچه مهمش ارزش بازدید دارد. بازدید از قلعه پرتغالی‌ها به صورت همه روزه در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است.

قلعه پرتغالی
قلعه پرتغالی قشم

 

 

جزیره هنگام؛ دیدار دلفین‌ها و ساحل نقره‌ای

هنگام جزیره‌ای کوچک در جنوب قشم است و جزو محدوده قشم محسوب می‌شود. گردشگران می‌توانند در کنار قشم گردی به سمت اسکله کندالو بروند و از آنجا با قایق‌ راهی جزیره هنگام شوند. در جزیره هنگام دو جاذبه بسیار شناخته شده وجود دارد که شامل ساحل نقره‌ ای و دلفین‌های بازیگوش اطراف جزیره می‌شود. ساحل نقره‌ای هنگام به دلیل وجود کانی‌های مخصوصش دارای شن‌های ساحل نقره فام هستند و درخشش بی‌نظیری دارند. البته ساحل نقره‌ای تنها در بخشی از جزیره هنگام دیده می‌شود که به دلیل حفظ این جاذبه طبیعی، فقط تماشای دورادور آن ممکن است.

یکی دیگر از دیدنی‌های قشم دلفین‌هایی هستند که از پاییز تا نیمه دوم بهار در اطراف جزیره هنگام دیده می‌شوند. البته تور تماشای دلفین در جزیره هنگام تا حد زیادی به شانس و اقبال هم نیاز دارد، زیرا عوامل متعددی مانند دمای هوا، میزان امواج دریا و حتّی سر و صدا در حضور دلفین‌ها تاثیر مستقیم دارند. اما در هر صورت اگر می‌خواهید به تماشای این آبزیان دوست‌ داشتنی بروید، ابتدا میزان شانس بازدید را از تور لیدر جویا شوید و از طریق اسکله شیب دراز، سوار بر قایق‌های جزیره هنگام شوید.

 

ساحل نقره‌ای قشم
ساحل نقره‌ای قشم

 

 

روستای لافت؛ دیدار با قشم قدیم

اگر تاکنون سفرنامه‌های قشم را خوانده باشید به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که این بندر زیبا تا چه اندازه میان گردشگران محبوب است. روستای لافت در نزدیکی جنگل حرا واقع شده و مجموعه‌ای از جاذبه‌ها را در دل خود جای داده است. روستای لافت به عنوان نخستین سکونتگاه انسان‌ها در جزیره قشم به شمار می‌رود و قدمت آن به دوران قبل از مسیح بازمی‌گردد. به غیر بافت سنتی روستا، برخی از جاذبه‌هایی که در لافت می‌توانید مشاهده کنید شامل چاه تل آو، قلعه نادی، جنگل حرا و قلعه پرتغالی‌هایی می‌شود که در ادامه مطلب مکان های دیدنی قشم به طور مجزا معرفی شده‌اند.

 

روستای لافت
روستای لافت

دره ستارگان؛ حضور ستاره روی زمین

دره ستارگان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم و از جمله جاذبه‌های طبیعی آن است که در سفرتان به قشم باید از آن بازدید کنید. همانطور که تا اینجای متن متوجه شدید، جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد بسیاری در قشم وجود دارند که حاصل پدیده‌های طبیعی مختلفی‌اند. یکی از همین پدیده‌های طبیعی قشم که شمایل خاص و شبیه زمین‌های مریخ دارد دره ستارگان است. البته افسانه‌های محلی علت ایجاد این دره را برخورد یک ستاره می‌دانند و علت نام‌ گذاری آن نیز همین است. این جاذبه شگرف در نزدیکی روستای برکه خلف، از تمیزترین روستا‌های قشم واقع شده است. دره ستارگان همچنین به عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم نیز شناخته می‌شود و این موضوع در یونسکو هم به ثبت رسیده است.

 

دره ستارگان
دره ستارگان 
 

 

جنگل حرا؛ جنگل غیب شونده قشم

امکان ندارد صحبت از دیدنی‌ های قشم باشد و اشاره‌ای به جنگل حرا نشود. جنگلی که ریشه در آب‌های شور دارد و دارای درختان همیشه سبز است. جنگل حرا در نزدیکی بندر لافت مشاهده می‌شود اما توجه داشته باشید که به دلیل جزر و مد، حدود 6 ساعت زیر آب هستند و بعد از 6 ساعت از آب بیرون می‌آیند و در آن موقع قابل مشاهده هستند، برای بازدید از جنگل حرا می‌توانید از تورهای گردشگری راهنمایی بگیرید، ولی برای حفظ این جنگل ارزشمند، فقط از روی قایق می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید و عکس بگیرید.

 

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم

 

قلعه و غارهای تاریخی خربس؛ جایگاهی مقدس و باستانی

یکی دیگر از دیدنی های قشم قلعه و غارهای تاریخی خربس هستند که در نزدیکی روستایی با همین نام دیده می‌شوند. این غارهای تاریخی که قدمتشان به دوره مادها بازمی‌گردد گفته می‌شود که در گذشته محل پرستش ایزدیان زرتشتی بوده‌ است. این مکان در گذشته‌های دورتر، زیر دریا مدفون بوده است و پس از تغییرات ژئولوژیکی به غارهای دریایی تبدیل شدند. بنابراین غارهای خربس از آن دست جاذبه‌ های قشم است که از نظر تاریخی، فرهنگی و زمین‌شناسی بسیار خاص و ویژه است.

 

غار خربس
غار خربس

 

جزایر ناز؛ خشکی‌های سحرآمیز قشم

در جنوب شرقی قشم دو جزیره استثنایی به نام جزایر ناز وجود دارند که دیدنش بر هر گردشگری واجب است. اما چرا استثنایی؟ به این دلیل که همانطور که در جزر و مد جنگل حرا یک صحنه رویایی خلق می‌شود، جزایر ناز نیز در هر جزر و مد در هر بازه 6 ساعته، ظاهری متفاوت به خود می‌گیرند. هنگام جزر، این جزایر ناز به جزیره قشم متصل می‌شوند و در امتداد این مسیر می‌توانید قدم بزنید و از منظره اطراف لذت ببرید. هنگام مد و بالا آمدن آب این دو جزیره طوری از جزیره قشم فاصله می‌گیرند که هیچ کس نمی‌تواند فکرش را بکند که آن‌ها به هم متصل هستند.

 

جزایر ناز
جزایر ناز