بهترین زمان سفر به استانبول


انتشار : //



شهر استانبول از آن دست مقاصدی است که در چهار فصل سال با استقبال گرشگران مواجه می‌شود و هر کدام از این فصل‌ها از نظر آب و هوا، شلوغی و... ویژگی‌های خودشان را دارند. از این رو به طور مجزا ویژگی‌ هر کدام از فصل‌های استانبول را برای شما شرح می‌دهیم تا خودتان تصمیم بگیرید بهترین زمان سفر به استانبول برایتان کی است.

  • فصل بهار: فصل بهار به ویژه نیمه اول فروردین و تعطیلات نوروزی فرصت عالی برای گردشگران ایرانی‌ست، هرچند قیمت تورهای استانبول و وضعیت آب و هوایی‌اش در ایده‌آل‌ترین حالت نیستند چون هنوز کمی خنک است. در ماه‌های دیگر بهار قیمت‌ هتل و پروازهای استانبول مناسبند و همچنین تعداد گردشگران در مناطق توریستی آزاردهنده نخواهد بود. به طور کلی فصل بهار برای ایرانیان یکی از بهترین زمان‌های ممکن برای سفر به استانبول محسوب می‌شود.
  • فصل تابستان: در بهار، گردشگران زیادی به این مقصد سفر می‌کنند و اصطلاحا فصل گردشگری (High Season) استانبول است. بنابراین ازدحام جمعیت در این زمان زیاد است و مناطق گردشگری شهر مثل خیابان استقلال حسابی شلوغ هستند، همچنین قیمت بلیط هواپیما و تور استانبول هم زیاد می‌شود. اما در عوض آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای استانبول به قدری لذت بخش است که در خیابان‌های شهر به گردش بپردازید.
  •  فصل پاییز: سفر در ماه‌های نخست پاییز، به طور دقیق‌تر سپتامبر و اکتبر (دو ماه نخست پاییز در تقویم میلادی) یکی از دیگر بهترین زمان‌هایی است که گردشگران می‌توانند به استانبول سفر کنند. در این زمان قیمت هتل‌های استانبول کاهش پیدا می‌کند، تعداد گردشگران به نسبت کم بوده و کماکان آب و هوای شهر غالبا آفتابی و مطلوب است.
  • فصل زمستان: به غیر از ژانویه که تب و تاب کریسمس و بعدتر هم جشن سال نو میلادی سبب می‌شود گردشگران زیادی به استانبول سفر کنند و هزینه‌های سفر به استانبول نیز افزایش پیدا می‌کند، عموما زمستان بهترین زمان برای سفر به استانبول نیست. زیرا بسیاری از ریزوت‌های ساحلی شهر به طور کامل بسته‌اند ولی سایر هتل‌هایی که باز هستند نیز قیمت‌هایشان را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهند. در کل استانبول زمستان‌های سرد و برفی را پشت سر می‌گذارد که شرایط را برای گشت و گذار دشوار می‌کند.
استانبول
سواحل استانبول 
استانبول در زمستان
نمایی از استانبول برفی در زمستان

چگونه به استانبول سفر کنیم؟

یکی از ویژگی‌های مثبتی که سبب شده استانبول تا حد زیادی برای ایرانیان محبوب باشد، شرایط سفر به آن است. همانطور که می‌دانید برای سفر به استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیازی به درخواست ویزا نیست و همچنین به عنوان یک مقصد اروپایی، فاصله قابل قبولی دارد. بنابراین هم سفر زمینی و هم هوایی به استانبول امکان پذیر است.

  • سفرهای هوایی به استانبول: استفاده از هواپیما و تورهای هوایی، متداول‌ترین روشی است که ایرانیان برای سفر به استانبول می‌توانند تجربه کنند، چون قیمت‌هایش بسیار اقتصادی می‌شود. بیشتر این پروازها از مبدأ تهران، تبریز، مشهد و اصفهان صورت می‌گیرد و فاصله زمانی مناسبی دارند، برای مثال فاصله پروازهای تهران تا استانبول حدودا 3 ساعت است.

  • سفر زمینی به استانبول: سفرهای زمینی استانبول نسبت به هوایی بسیار کمتر‌ هستند، امّا گزینه‌های مختلفی چون ماشین‌ شخصی، اتوبوس و قطار پیش روی شماست. البته توجه داشته باشید که سفر شما در این روش بسیار زمان‌بر می‌شود. استفاده از خودرو شخصی یکی از روش‌های معمول برای سفر به استانبول و ترکیه است که آن‌ هم به مدارکی چون کاپوتاژ خودرو، گواهی نامه بین المللی و... نیاز دارد.